27 ژانویه 2022- محققان دانشگاه ایلینویز شیکاگو تغییراتی را در میکروبیوم روده شناسایی کردند که می تواند منجر به دیابت بارداری شود.

باکتری‌هایی که در روده ی شما زندگی می‌کنند، بر خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری تأثیر می‌گذارند. اینکه چگونه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند یا به آن نتایج منجر می‌شوند، مشخص نیست. دکتر Brian Layden، نویسنده ی این مطالعه و دانشیار و رئیس بخش غدد درون ریز/دیابت و متابولیسم در کالج پزشکی UIC، گفت: ما مطالعه ای را برای شناسایی آن عواملی در باکتری های روده که افراد را مستعد ابتلا به برخی از این بیماری ها می کنند، انجام دادیم.

آنها ماهیت دقیق میکروبیوم روده و تغییرات متابولوم پلاسما را در طول بارداری در موش ها مورد مطالعه قرار دادند. برای کمک به درک تغییرات میکروبیوم روده در دوران بارداری که بر متابولیسم تأثیر می گذارد، محققان موش هایی که پیوندی از نمونه های مدفوع انسان را دریافت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در این مطالعه، از مدل‌های موش برای شناسایی نقش ایندول آمین-2،3- دی‌اکسیژناز یاIDO1 ، در مقاومت به انسولین مرتبط با بارداری، استفاده شد. مقاومت به انسولین یکی از ویژگی های دیابت نوع 2 است و می تواند در پیش دیابت وجود داشته باشد. از طریق این رویکرد، محققان متابولیتی به نام کینورنین(kynurenine) را شناسایی کردند که در دوران بارداری افزایش می یابد.

دکتر لیدن گفت: ما روش خاصی را شناسایی کردیم که بوسیله ی آن باکتری‌ها با سلول‌های اپیتلیال روده تعامل دارند و نحوه ی تولید یک متابولیت را که بر خطر ابتلا به دیابت بارداری تأثیر می‌گذارد، تنظیم می‌کنند.

این مقاله با عنوان "مقاومت به انسولین در بارداری توسط محور میکروبیوم روده-ایندول آمین 2،3-دیاکسیژناز انجام می شود" اخیراً در مجله Gastroenterology منتشر شده است.

تغییرات میکروبیوم روده در دوران بارداری، متابولیسم وابسته به ID01 را به سمت تولید کینورنین، التهاب روده و مقاومت به انسولین در بارداری سوق می دهد. بر اساس این مطالعه، زمانی که ID01 مهار شود، این فرآیند می تواند معکوس شود.

دکتر لیدن گفت: پیامد این یافته‌ها این است که اصلاح یا تغییر باکتری‌های روده به‌گونه‌ای که منجر به افزایش بیشتر این متابولیت نشود، می‌تواند ایجاد یک وضعیت شبه دیابتی را در بارداری، به حداقل برساند.

دکتر لیدن گفت: این یافته‌ها فرصتی را برای یک رویکرد غربالگری برای افرادی که در معرض خطر هستند و همچنین یک رویکرد درمانی برای دیابت بارداری باز می‌کند، و اگر بدانیم که یک زن باردار در معرض خطر است، می‌توانیم باکتری‌های روده ی او را اصلاح کنیم تا از بروز آن جلوگیری کنیم. غربالگری به طور بالقوه می تواند قبل از بارداری انجام شود.

به گزارش مرکز کنترل بیماری های آمریکا، 1 تا 2٪ از افراد باردار دیابت نوع 2 دارند و حدود 6 تا 9٪ از افراد باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند. دیابت بارداری هم فرد باردار و هم جنین را در معرض خطر عوارض دوران بارداری و زایمان قرار می دهد و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پس از زایمان، هم برای فرد باردار و هم برای نوزاد (در مراحل بعدی زندگی) افزایش می دهد.

در حال حاضر دیابت بارداری از طریق رژیم غذایی و ورزش و یا در موارد شدیدتر با دارو درمان می شود. دکتر لیدن گفت: تحقیقاتی در مورد اینکه آیا پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها برای دیابت نوع 2 و دیابت بارداری مفید هستند، در حال انجام است. با این حال، این مطالعه ی جدید می تواند به رویکردهای هدفمندتری برای سلامت میکروبیوم روده، منجر شود.

محققان قصد دارند غربالگری هایی را برای این متابولیت ها در نمونه های مدفوع و خون انسان انجام دهند تا ببینند آیا این تحقیقات قابل ترجمه برای انسان نیز می باشد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-study-helps-understand-role-of-gut-microbiome-in-gestational-diabetes